قالب گیری یا امبدینگ بافت

قالب گیری یا امبدینگ بافت

 قالب گیری یا بلوکه کردن یا امبدینگ بافت عبارت است از جای دادن بافت در پارافین مذاب به صورتی که وقتی پارافین منجمد و سفت شد به صورت یک بلوک پارافینی در آید تا بافت را در جهتی که باید برش داده شود، سفت و محکم نگهداری کند. برای قالب گیری بافت از قالب های مخصوصی استفاده می شود که انواع مختلفی دارند ولی معمولاً این قالب ها به صورت پروفیل L شکل و یا بشقابک می باشند. قالب ال شکل از دو قطعه پروفیل برنجی یا آلومنیومی درست شده است که وقتی در کنار هم قرار می گیرند به شکل یک چهار گوش را درمی آیند. برای استفاده از قالب L شکل بهتر است قالب گیری روی یک صفحه مسطح انجام شود.

امروزه از روش آسان تر و بهتری برای قالب گیری بافت استفاده می شود. در این روش از تیشوتک های بدون درب پلاستیکی (تیشو کاست) استفاده می شود. در این روش ابتدا قالب استیل زیر نازل پارافین دستگاه پارافین دیسپنسر قرار می گیرد و مقدار بسیار کمی پارافین در داخل قالب ریخته می شود. سپس بافت داخل لایه پارافین بسته شده قرار گرفته و تیشوتک پلاستیکی بدون درب روی آن قرار گرفته و پارافین به مقدار لازم داخل آن ریخته می شود.

  • روش انجام کار:
  • پارافین مذاب آماده شده توسط دستگاه پارافین دیسپنسر یا پارافین ذوب کن را در قالب می ریزیم.
  • به وسیله یک پنس گرم به آهستگی بافت را در آن قرار می دهیم به طوری که حبابی تشکیل نشود و سطح برش بافت به سمت کف قالب قرار گیرد.
  • شماره شناسایی بافت را بر روی آن قرار می دهیم.
  • وقتی که پارافین کاملا خنک شد قالب را در آب فرو می بریم.
  • وقتی که پارافین کاملا منجمد و سفت شد باید آن را از قالب جدا کرد.
توجه:

باید از هر طرف بیش از ۳ میلیمتر پارافین روی بافت قرار گیرد.

توجه:

بهتر است پارافین های مورد استفاده در مرحله غوطه وری (آماده سازی بافت توسط تیشو پروسسور) و قالب گیری بافت با هم متفاوت باشند. بهتر است از پارافین خالص برای مرحله غوطه وری استفاده شود تا تمام زایلین از بافت خارج شود و در مرحله قالب گیری بافت، بهتر است از مخلوط پارافین و افزودنی هایی که به منظور بهبود کریستالیته و انعطاف پذیری و در نتیجه برش بهتر با تیغ میکروتوم استفاده گردد.

پویا ابزار آزما با تکیه بر آزمایشگاه های پیشرفته خود، پس از انجام بررسی های لازم بهترین و مرغوب ترین پارافین را برای هر دو مرحله قالب گیری و پردازش بافت ارئه می نماید.

توجه:

عملکرد پارافین تحت تاثیر متغیرهای زیر است:

  1. نقطه ذوب (بسته به وزن مولکولی و درصد افزودنی ها)
  2. درجه پلیمریزاسیون (پایداری افزودنی ها)
  3. دمای کارکرد (پایداری در آماده سازی و قالب گیری)
توجه:

در حال حاضر پارافین های پاتولوژی مخلوطی از اجزاء زیر هستند:

  1. پارافین
  2. پلیمرها و رزین های هیدروکربنی (افزایش سختی و حمایت)
  3. موم های میکروکریستالین (کاهش اندازه کریستال، تنظیم نقطه ذوب، افزایش چسبندگی)
  4. افزودن DMSO (بهبود غوطه وری)
توجه:

طی تحقیقاتی که در سال 2016 میلادی انجام شد، نشان داده شد که مخلوط پارافین و اتیلن وینیل استات (EVA) دارای دمای نرم شدگی مشابه پارافین خالص است در حالیکه خواص فیزیکی آن مثل استحکام فشاری، خاصیت الاستیسیته و شدت کریستالیته با افزایش میزان EVA افزایش پیدا می کند. نقطه اپتیمم طبق کیفیت برش ها از طریق افزودن 5% وزنی اتیلن وینیل استات به پارافین بدست می آید.

برای قالب گیری بافت از دستگاهی به نام توزیع کننده پارافین یا پارافین دیسپنسر یا تیشو امبدینگ استفاده می شود که طبق استانداردهای بین المللی و با تکنولوژی روز دنیا در پویا ابزار آزما تولید و به مشتریان محترم ارائه می گردد.